Dry needling

Als klachten in het hoofd-,nek-, hals- of kaakgebied veroorzaakt worden door spierproblemen dan is dry needling een effectieve behandelvorm om triggerpoints in de spieren te behandelen.

Stel hier uw vraag

Wat is een triggerpoint?

Een spierverharding, oftewel een triggerpoint, is een pijnlijke plek in een spier. Deze spierverharding kan, naast lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaken. Dat is vaak de reden waarom u de pijn op een andere plaats voelt dan waar wij de oorzaak van deze pijn vaststellen.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn op de plek zelf in een spier, met of zonder uitstraling,
    • Bewegingsbeperkingen en / of stijfheid,
    • Verminderde kracht in de spier,
    • Pijnklachten en pijn ontwijkend gedrag,
    Dry-needling-Laarbeek

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan in de nek-schouderregio, het hoofd en het gelaat (kauwspieren)

• Langdurige overbelasting door verkeerde houding of werkzaamheden
    • Door een trauma of acuut door een verkeerde beweging
    • Psychologische factoren zoals stress , depressie, onrust en vermoeidheid.
    • Langdurige slaapstoornissen
    • Overmatig klem- en/of knarsgedrag
    • Na een operatie.
    Dry-needling-Laarbeek

Hoe ziet een dry needling behandeling eruit?

De behandeling is gericht op het deactiveren van de spierverhardingen d.m.v. dry needling. Via gericht prikken met een naaldje worden de spierverhardingen losgemaakt. Bestaan de klachten langer? Dan zijn er meestal meerdere spieren bij betrokken. Vaak stralen de pijnklachten dan ook uit naar andere spieren.

Hoe voelt een dry needling behandeling?

Van het inbrengen van het naaldje voelt u niets. Als de spierverhardingen worden aangeprikt kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dat geeft kortdurend een soort krampgevoel en kan gepaard gaan met lokale of uitstralende pijn. Daarna ontspant de spier zich meestal direct. Het kan ook voorkomen dat u wat gaat zweten en een vermoeid gevoel krijgt, maar dat herstelt zich snel. Verder kunt u de rest van de dag een spierpijn gevoel ervaren in de behandelde spieren.