McKenzie therapie

de McKenzie therapeut

De McKenzie Methode, ook bekend als Mechanische Diagnose en Therapie® (MDT)  is een internationaal geprezen methode voor onderzoek en behandeling van pijn aan de wervelkolom en ledematen. Het is ontwikkeld door fysiotherapeut/kinesitherapeut Robin McKenzie uit Nieuw Zeeland. Deze methode wordt al meer dan 30 jaar wereldwijd gebruikt.

McKenzie- therapeuten zijn opgeleid om alle gebieden van het bewegingsapparaat te beoordelen en diagnosticeren. Dat betekent dat indien er een probleem is in of rond de wervelkolom, gewrichten en spieren, een MDT evaluatie geschikt kan zijn.

Een belangrijk onderdeel is het eerste onderzoek. Dit gebeurt op een veilige en betrouwbare manier om tot een nauwkeurige diagnose te komen. Pas daarna wordt het bijbehorende behandelplan opgesteld

Onderzoek

MDT begint met een vraaggesprek of intake waarbij de therapeut uw symptomen gedetailleerd in kaart brengt. Daarna wordt U gevraagd om een aantal bewegingen te doen en/of bepaalde houdingen aan te nemen. Het belangrijkste verschil met de meeste andere evaluaties is het gebruik van herhaalde bewegingen in plaats van één enkele beweging.

Elke syndroom heeft zijn unieke karakter, welke gekenmerkt worden door specifieke reacties van uw pijn en bewegelijkheid op houdingen en herhaalde bewegingen zoals u dat in uw dagelijks leven ervaart. Met MDT wordt bepaald welke houding en oefening voor uw klacht op dit moment het beste is. Dit hoeft niet voor een ieder hetzelfde te zijn. Ook kunnen we met MDT snel bepalen of deze therapie wel de beste keuze voor u is of dat u meer gebaat bent met een andere aanpak of verder onderzoek.

Met behulp van de informatie uit het onderzoek, zal de therapeut u specifieke oefeningen voorschrijven. En zal u advies krijgen over houdingen die u tijdelijk moet vermijden of juist tijdelijk moet gaan aanhouden. Indien nodig zal de therapeut het oefenen met manuele technieken ondersteunen totdat u zelf aan de slag kan. Het doel is om u zo effectief mogelijk te behandelen in zo weinig mogelijk sessies. Oefeningen die u vijf of zes keer per dag kan uitvoeren, hebben in een kortere periode een grotere effectiviteit dan een behandeling één of twee keer per week door de therapeut. De nadruk ligt op u, de patiënt, die actief wordt betrokken.

Preventie

Door te leren hoe u uw huidige probleem zelf kan behandelen, verhoogt u uw kennis om het risico van een terugval te minimaliseren. U kan terugkerende symptomen sneller herkennen waardoor u op een veilige en effectieve manier de controle neemt over uw behandeling. Terugkerende problemen hebben meer kans om te worden voorkomen door middel van zelfbehandeling dan door passieve therapie waarbij alleen de therapeut iets doet.

Meer informatie over dit onderwerp