update corona nieuws 24 maart

UPDATE 24 MAART, NIEUWE BEPERKINGEN VANUIT DE OVERHEID

Er zijn inmiddels veel vragen, onduidelijkheden en zorgen rondom het coronavirus. Van de fysiotherapeuten wordt op dit moment gevraagd om bereikbaar te zijn voor medisch noodzakelijke zorg om de druk op huisartsen en ziekenhuizen te verminderen.

Wij hebben ervoor gekozen om de meest recente richtlijnen van onze beroepsvereniging en de actuele adviezen van het RIVM te volgen.

De fysiotherapeut beoordeelt alleen telefonisch of online de fysiotherapeutische hulpvraag van de patiënt. Dit geldt  voor zowel de huidige patiënten als voor alle nieuwe patiënten.

De fysiotherapeut screent tijdens dit contact op:

• Nut van de behandeling

• Noodzaak van de  behandeling

• Risico restklachten voor functioneren bij niet behandelen

Vervolgens wordt het volgende beoordeeld:

a. Uitstel behandelen is mogelijk. Een goed alternatief is telefonische of online consult en begeleiding.

b. Uitstel behandelen is niet mogelijk omdat het bij de patiënt leidt tot niet herstelbare achteruitgang van het functioneren.

Tijdens het telefonisch intake gesprek probeert de fysiotherapeut duidelijkheid te krijgen over het volgende:

• Is er aan de hand van de symptomenlijst van het RIVM bij patiënt mogelijk sprake van een risico op besmetting coronavirus. Mocht dit het geval zijn dan overlegt de fysiotherapeut met de verwijzer of behandeling uitgesteld kan worden of dat er met gebruik van beschermende middelen toch behandeld gaat worden. Er kan ook nog besloten worden tot telefonische of online begeleiding.
  • Is face to face behandelen toch noodzakelijk dan kan de fysiotherapeut kiezen voor behandeltechnieken waarbij er geen contact is met de patiënt ( hands off) en waarbij de 1.5 meter regel zoveel mogelijk gerespecteerd wordt.
  • Kan patiënt alleen adequaat behandeld worden met hands-on technieken (fysiek contact tussen fysiotherapeut en patiënt) dan moet de fysiotherapeutbeschermende middelen gebruiken.

De situatie en het advies van de RIVM, overheid en onze beroepsgroep veranderen per dag. Dit  kan aanleiding zijn om onze adviezen en werkwijze aan te passen. Mocht dit het geval zijn dan zullen wij dit melden op onze praktijkwebsite houdt deze dus in de gaten.